fbpx

משיכת כספי פנסיה בגיל פרישה: מה משמעות המהלך והאם זה כדאי?

פנסיה היא מסלול חיסכון אשר מחייב כל עובד, שכיר ועצמאי למשך כל תקופת עבודתו (החל מגיל 21) ועד גיל הפרישה. מטרת העל של החיסכון הפנסיוני היא לאפשר למבוטח לשמור על רמת חיים טובה בהגיעו לגיל הפרישה ובסיום תקופת עבודתו. 

משום כך כאשר עובד או עובדת פורשים לגמלאות הם יחלו לקבל קצבת פנסיה חודשית מתוך החיסכון הפנסיוני שצברו לאורך השנים. אך לצד מודל הקצבה המקובל, ישנם מבוטחים שמעדיפים לקבל את ההון שצברו או את חלקו באופן חד פעמי על ידי משיכת פנסיה .

מה המשמעויות של מהלך כזה, מתי הוא אפשרי ומתי לא והאם הוא בכלל כדאי? אם אתם עומדים בפני פרישה או שכבר פרשתם לגמלאות ואתם מתלבטים מהו הצעד הנכון ביותר עבורכם – המאמר הבא בדיוק בשבילכם. 

 

קבלת קצבה מול משיכת הון – הכירו את המשמעויות והמאפיינים של כל אחד מהאפשרויות הללו:

קצבה חודשית – איך היא מחושבת ומהם הגורמים המשפיעים על גובה הקצבה?

כל אדם מעל גיל 67 (או 60 – תלוי במכשיר החיסכון הפנסיוני), זכאי לקצבה חודשית מהחיסכון הפנסיוני שצבר לאורך שנות עבודתו. הקצבה החודשית תשולם לחוסך לאורך כל שנות חייו והיא מחושבת על ידי קרן הפנסיה באמצעות חלוקת סכום החיסכון הצבור במקדם ההמרה לקצבה.

עד כמה משפיעים דמי הניהול והתשואה על גובה הקצבה החודשית?

כאשר משולמים כספי הפנסיה כקצבה חודשית, ההון הצבור ממשיך לצבור תשואה בשוק ההון. המשמעות של זה היא שהכסף שלכם ממשיך לעבוד לאורך זמן ארוך יותר.  

בנוסף לתשואה, קרן הפנסיה גובה דמי ניהול מהכספים המנוהלים. בכל מכשיר פנסיוני כמו קרן פנסיה, ביטוח מנהלים וקופת גמל ישנה תקרה של דמי ניהול אשר החברה המנהלת יכולה לגבות מהחוסכים והם מהווים חלקי אחוז עד אחוזים בודדים על הצבירה וההפקדות. 

משיכת הון מהפנסיה – מה משמעות המהלך?

ישנם חוסכים אשר רוצים למשוך את כל כספי החיסכון לפני או אחרי גיל הפרישה. צעד זה חייב בתשלום מס בשיעור 35% מרכיב התגמולים. מדובר בסכום גבוה במיוחד אשר מפחית יותר משליש מהחיסכון שנצבר. יחד עם זאת קיימים היום תנאים מסוימים אשר מאפשרים למשוך את כספי הפיצויים הצבורים בחיסכון הפנסיוני ללא תשלום מס או לחילופין, למשוך סכומים מסוימים מכספי החיסכון. אך עם זאת המהלך לא מומלץ מכיוון שלא רק שבמקרים מסוימים משיכת כספים תהיה כרוכה בתשלום מס, היא גם פוגעת באופן משמעותי בחיסכון שנצבר לגיל הפרישה ובכך מפחיתה את הקצבה החודשית הצפויה לחוסך. 

אם כך, מהי האלטרנטיבה הטובה ביותר למשיכת כספים מהחיסכון הפנסיוני במידה ויש צורך בהם?

ללוות כספים מהחיסכון הפנסיוני בריביות נמוכות ואטרקטיביות במיוחד. צעד זה מאפשר לאנשים הזקוקים להון מסויים, ללוות אותו מהכספים שחסכו ולהחזיר אותו בהדרגה בתנאים מצוינים ומבלי לפגוע בחיסכון שנצבר ובקצבה החודשית. 

אפשרות נוספת אשר פטורה ממס בתנאים מסוימים הינה משיכת דמי הפיצויים הצבורים בקרן הפנסיה. מהלך זה מפחית מהחיסכון הצבור ובכך משפיע גם על גובה הקצבה החודשית של המבוטח אך עד גובה מסוים היא פטורה ממס ומהווה פתרון במקרים בהם יש צורך מהיר בהון נזיל. 

מהם התנאים למשיכת כספיי הפיצויים?

ניתן למשוך את כספי הפיצויים עד התקרה ללא תשלום מס. התקרה מהווה את הסכום הנמוך מבין שתי האפשרויות הבאות: גובה משכורת עבור כל שנת עבודה או תקרה אשר נקבעה על ידי מס הכנסה. נכון לשנת 2021 תקרת הפיצויים הפטורה ממס הינה 12,340 ש”ח עבור כל שנת עבודה. ישנם מקרים בהם המשכורת החודשית של המבוטח נמוכה מהתקרה השנתית ואז המעסיק יכול להגדיל את הפטור על משיכת כספיי הפיצויים עד משכורת וחצי עבור כל שנת עבודה. 

ואם בכל זאת, יש צורך במשיכת כספי הפנסיה – באילו מקרים זה אפשרי ללא תשלום מס?

על ארבעה תרחישי “מסכנות” דיבר החוק בנוגע למשיכת כספי התגמולים מהפנסיה ללא תשלום מס: 

  1. מקרה פטירה של המבוטח – תקפה לביטוח מנהלים בו המוטבים יכולים למשוך את כספי החיסכון. מצב זה לא תקף לשאריו של המבוטח בקרן פנסיה.
  2. במקרה של נכות קבועה למבוטח או לקרובו מעל 75%. במקרה זה על המבוטח למלא ולהגיש טופס 159 על מנת שיוכל למשוך את כספיו ולקבל על כך פטור ממס.
  3. כאשר אין לשני בני הזוג הכנסה חודשית אשר עולה על שכר המינימום על המבוטח למלא ולהגיש טופס 159א לשם משיכת כספי תגמולי פנסיה ללא תשלום מס. 
  4. במידה ולמבוטח או לקרובו יש הוצאות רפואיות העולות על מחצית מהכנסתו החודשית. גם במקרה זה נדרש המבוטח למלא טופס 159 כדי שיוכל למשוך את כספי החיסכון בפטור ממס. 

משיכת כספים למי שהצטרף לקרן פנסיה לפני שנת 2000

במקרה זה על המבוטח לעמוד באחד משלושת התנאים הבאים: 

  1. חיפוש עבודה חדשה בתקופה העולה על 6 חודשים.
  2. פתיחת עסק עצמאי וסיום עבודה כשכיר.
  3. מעבר למקום עבודה חדש אשר בו לא בוטח בביטוח פנסיוני במשך שנה.

משיכה לאחר גיל פרישה 

מבוטחים אשר עברו את גיל 67 וכל חסכונותיהם הפנסיוניים בסכום הנמוך מ- 93,473 ש”ח, יכולים למשוך את כספי החיסכון ללא תשלום מס.

טרם ההחלטה למשוך כספים מהחיסכון הפנסיוני מומלץ לפנות לסוכן או יועץ פנסיוני מוסמך על מנת שיוכל לסייע ולתת הכוונה לפתרון הנכון ביותר עבורכם.

במערכת cover תוכלו לצפות בתיק הפנסיוני שלכם באופן מפורט אשר יסייע לכם בהבנת הסטטוס הפנסיוני שלכם. ב-cover תמצאו גם סוכני ביטוח פנסיוניים מומחים ובעלי ניסיון עשיר בתכנון הפרישה של כל מבוטח אשר יאפשרו לכם לקבל את ההחלטה הנכונה והטובה ביותר עבורכם.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...

מהו כיסוי שארים ומדוע הוא כלול בקרן הפנסיה של רובנו?

הכירו את התנאים והיתרונות של כיסוי שארים – אחד...

4 מיתוסים נפוצים בתחום הפנסיה והביטוח שיכולים לעלות לכם ביוקר

כך תימנעו מטעויות יקרות שיכולות לפגוע בעתידכם הכלכלי....

מעסיקים, שימו לב: נכנסה לתוקף חובת דיווח אחיד על מעסיקים עם 3 עובדים ומעלה

דיווח אחיד ללא טרחה וללא כאב ראש באמצעות השירות...

פנסיה לעובדי הייטק: אלה הדברים שהייטקיסטים צריכים לקחת בחשבון בבחירת מוצר פנסיוני

מדריך מקיף לבחירת מוצר פנסיוני עבור עובדים בעלי הכנסה...