fbpx

התחילו לחסוך: כל מה שחשוב לדעת על הטבות מס על הפקדות לביטוחים פנסיוניים

שכירים ועצמאיים זכאים להטבות מס עבור הפקדות למוצרים פנסיוניים שונים. הכנו עבורכם מדריך שיאפשר לכם ליהנות מהטבות מס מרביות בתיק הפנסיוני שלכם. 

 

ככלל, רווחים על חסכונות והשקעות בשוק ההון כרוכים בתשלום מס רווחי הון אשר חלים על החוסכים. עם זאת, ישנם אפיקי חיסכון והשקעה אשר מדינת ישראל מאפשר לחסוך בהם לצד הטבות מס משמעותיות. כמה משמעותיות? הן עשויות לחסוך לכם אלפי ואף עשרות אלפי שקלים מידי שנה ובמועד משיכת הכספים. 

 

כדי ליהנות מהטבות המס הללו, עליכם קודם להכיר אותן ולדעת מה מגיע לכן וכיצד תוכלו לנצל אותן באופן מיטבי שיעניק לכם רווח גדול לצד חיסכון בתשלום מס.

 

התיק הפנסיוני של כל אדם במדינת ישראל מורכב מביטוח פנסיה המהווה אפיק חיסכון אלמנטרי בחוק הישראלי ומחייב כל עצמאי ושכיר להפריש אליו כספים מידי חודש. לביטוח הפנסיה לעיתים מצטרפים מכשירי חיסכון נוספים כמו קופות גמל וקרנות השתלמות. כיצד ניתן לחסוך בתשלום המס הכרוך על הרווחים במכשירים הפנסיוניים הללו? בין אם אתם שכירים או עצמאיים, אלה הטבות המס שחשוב שתכירו. 

הטבות מס לשכירים

אחד המקומות בהם ניתן להנות מהטבת מס מוגדלת היא בביטוח הפנסיה. מעסיקים רבים אינם מפרישים לקרן הפנסיה של העובד כספים עבור כל רכיבי השכר של העובד. השכר הפנסיוני עשוי לכלול רק משכורת בסיס, ללא עמלות מכירה או שעות נוספות. במקרה זה המעסיק ישלם עבור הפקדות בגובה 12.5 אחוז מהשכר הפנסיוני בלבד. המשמעות של זה היא שקיים חלק משמעותי בשכר שאינו מבוטח בפנסיה.

 

החוק בישראל מעניק פטור על הפקדות ורווחים בקרן הפנסיה של עובד בהגיעו לגיל הפרישה. מדובר בהטבת מס ענקית אשר ניתן לנצל טוב יותר כאשר המעסיק לא מפריש כספים לפנסיה עבור השכר המלא של העובד.

 

במקרה כזה, המבוטח יכול להפקיד כספים באופן עצמאי לפנסיה וליהנות מהטבות מס מוגדלות.

 

לפני שפונים להפקדות עצמאיות, מומלץ לפנות קודם למעסיק ולבקש ממנו לכלול רכיבים נוספים מהשכר בשכר הפנסיוני, על מנת שההפקדות של המעסיק יהיו גבוהות יותר. במידה והמעסיק מסרב לכך, ניתן להפריש כספים באופן עצמאי לקרן הפנסיה עבור החלק בשכר שלא נחשב בהפרשות של המעסיק לפנסיה. 

 

הטבת המס עבור הפקדות עצמאיות לפנסיה שווה 35% מהסכום שהפקדתם מכיסכם. מדובר בשיעור קבוע והוא מצוין באופן אוטומטי בתלוש השכר שלכם. הטבות מס על הפקדות לפנסיה מוגבלות לתקרת הכנסה המזכה על 8,700 שקלים בחודש או הפקדה חודשית בסך 609 שקלים. (7% מתקרת ההכנסה המזכה).

 

עובדים יכולים להפריש לבד (על רכיבים בשכר שעליהם המעסיק לא מפקיד) עד 16% מהשכר ולקבל את הטבת המס. כל שעליכם לעשות הוא לפנות לחברה שאליה אתם רוצים להפקיד את הכספים  ולפתוח קופת גמל במעמד עצמאי. לחילופין אפשר להפקיד כספים ישירות לקרן הפנסיה הקיימת. ההפקדות מבוצעות באמצעות העברה בנקאית או הוראת קבע ולעיתים המעסיק מסכים לעשות זאת עבור העובדים.

 

יתרון גדול להפקדות עצמאיות הוא שאת ההפקדה לא חייבים לבצע לתכנית הפנסיה של העובד. אפשר להפקיד את הכספים לתוכנית הפנסיה של בן או בת הזוג או אפילו עבור ילדים שעברו את גיל 18.

 

מדובר בהזדמנות מעולה להתחיל לחסוך לילדים בחיסכון פנסיוני או להגדיל את החיסכון הפנסיוני של בת הזוג עבור התקופות בהם הייתה בחופשת לידה או במקרים בהם ההכנסה שלה נמוכה יותר ולכן מאפשרת חיסכון נמוך יותר לפנסיה. 

 

ניצול מקסימלי של הטבת המס מצריך מכם לבצע הפקדות חודשיות אך במידה ושכחתם או שלא יכלתם לעשות את זה במהלך השנה, תוכלו ליהנות מהטבת המס באופן רטרואקטיבי כאשר התשלום לקרן הפנסיה או לקופת הגמל נעשה בסוף השנה. חשוב לדעת שהטבת המס הזאת כרוכה בהגשת דו”ח שנתי למס הכנסה. 

 

הטבת מס נוספת הינה הטבת מס מסוג זיכוי שמאפשרת לכם לקבל 25% חזרה על גובה ביטוחי החיים או המשכנתא. גם כאן, הטבת המס כרוכהה בהגשת דו”ח שנתי למס הכנסה. 

ומה עם קרן ההשתלמות?

בניגוד לחוסכים העצמאים שמקבלים הטבה על החיסכון בקרן השתלמות במועד ההפקדות, חוסכים שכירים אינם מקבלים הטבת מס במועד ההפקדה לקרן.

 

עם זאת, כספים שהופקדו לקרן השתלמות עד לתקרת שכר של 15,712 שקלים פטורים ממס רווחי הון במועד המשיכה, מה שמהווה הטבת מס משמעותית. 

הטבות מס לעצמאיים

תקופת סוף השנה מהווה הזדמנות מצוינת עבור עצמאיים לטובת ניצול של הטבות המס שהמדינה מעניקה להם. הטבותת המס כוללות ניכוי וזיכוי במס הכנסה שיכולות לחסוך לעצמאי הממוצע אלפי שקלים בשנה. את הטבות המס ניתן למצוא בשלל מכשירים פנסיוניים כגון קופות הגמל, קרנות פנסיה וקרנות השתלמות.

 

הפקדות כספים למוצרים הפנסיוניים הללו כדאיות במיוחד. עצמאים נהנים מהטבות מס כמו ניכוי וזיכוי במס הכנסה המאפשרות להם להגדיל את החיסכון הפנסיוני שלהם לגיל הפרישה.

 

הפקדת כספים בקרנות השתלמות מזכה עצמאיים בשתי הטבות משמעותיות: עצמאים יכולים להפקיד עבור קרן השתלמות עד 4.5% מההכנסה החייבת וההפקדה זו תיחשב להם כהוצאה מוכרת. הטבה נוספת היא קבלת פטור ממס על הרווחים בעת המשיכה.

 

מה המשמעות של זה? עצמאים יכולים להפקיד בקרן השתלמות עד 18,480 שקלים כאשר ההפקדות הללו והרווחים שלהן יהיו פטורים ממס רווחי הון בגובה 25%.

 

עצמאיים שמפקידים 18,480 שקלים בקרן ההשתלמות, נהנים גם מהטבה של הוצאה מוכרת (עד 11,385 שקלים) וגם מהטבה של 6,645 שקלים בעת משיכה ומפטור ממס על הרווחים. 

 

החוק מחייב עצמאיים להפקיד מדי חודש חלק מההכנסה שלהם לביטוח הפנסיה בדומה לעובדים שכירים. 

 

לצד החיוב בהפקדת כספים, ישנן גם הטבות ניכוי במס וזיכוי. עצמאים יכולים להנות מהטבת מס עבור עד 16.5% מהכנסתם עד תקרה מסוימת.

 

אפשרות נוספת העומדת בפני עצמאים היא הפקדה בקופת גמל להשקעה. במוצר חיסכון זה ניתן להפקיד עד 70,913 שקלים לשנה עבור כל חוסך וליהנות מיתרון משמעותי המאפשר למשוך את הכספים בכל עת וכן ממעבר בין מסלולי ההשקעה השונים מבלי שהדבר ייחשב כאירוע מס. בנוסף, כאשר הכספים נמשכים בפרישה לגמלאות, ישנו פטור ממס רווח הון וגם ממס על קצבת הפנסיה.

 

רוצים לדעת אילו מוצרים פנסיוניים יש לכם וכמה חסכתם עד היום? כדי לצפות בתיק הפנסיוני שלכם באופן ברור, שקוף ובחינם, היכנסו עכשיו לאיזור האישי שלכם ב-cover. 

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

כל הסיבות: למה אתם שונאים להתעסק עם הפנסיה שלכם?

סלידה מהפסד פוטנציאלי, רתיעה מטרחה ומאמץ, פחד משינויים...

למה כדאי לנייד את קרן הפנסיה? יתרונות וחסרונות

כל מה שחשוב לדעת על ניוד מכשירים פנסיוניים בין חברות. ...

שנה חדשה, תנאים חדשים בקרן הפנסיה שלכם: זה הזמן לבדיקה מקיפה

הדרך היעילה והנוחה ביותר לבדיקה תקופתית של התיק...

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...

מהו כיסוי שארים ומדוע הוא כלול בקרן הפנסיה של רובנו?

הכירו את התנאים והיתרונות של כיסוי שארים – אחד...