fbpx

מה צריך לדעת במעבר בין מקומות עבודה?

שוק העבודה הדינמי והמשתנה גורם לעובדים רבים לעבור בתדירות גבוהה בין מקומות עבודה, בין תפקידים שונים ובין משכורות ותנאים שונים. המצב הנוכחי אמנם מאפשר לאנשים רבים להתקדם ולהשתנות ככל שדורש שוק העבודה, אך גם עשוי לפגוע בחיסכון לפנסיה שנצבר במהלך השנים. 

 

בעזרת מודעות לרצף החיסכון לפנסיה ובאמצעות סוכן פנסיוני מקצועי, המעבר בין מקומות העבודה השונים יאפשר לכם לשמר את רצף ביטוחי ואף לשפר את תנאיו לאורך הדרך. לעומת זאת, חוסר מודעות לנושא והתנהלות רשלנית עשויים לגרום לפגוע בחיסכון הפנסיוני שלכם וכפועל יוצא מכך, גם בקצבת הפנסיה החודשית שתקבלו בגיל פרישה. 

 

גם אם צפויות לכם עוד עשרות שנות עבודה עד הפרישה וגם אתם חושבים שעד אז “יהיה בסדר”, חשוב שתדעו שלכל מעבר למקום עבודה חדש יש השפעה עצומה על כושר החיסכון שלכם לפנסיה ועל התנאים שתקבלו. 

 

אז מה עושים? מוודאים שכל הזכויות שלכם נשמרות ועוברות איתכם למקום העבודה החדש ושביטוח הפנסיה שלכם תואם את תנאי השכר ומצבכם האישי והתעסוקתי.

 

כך תעברו מקום עבודה ותשמרו על הזכויות הפנסיוניות שלכם:

שומרים על הפוליסה פעילה גם בתקופת אבטלה

בנוסף למרכיב החיסכון, כוללת קרן הפנסיה גם ביטוח למקרה נכות או פטירה של המבוטח. כאשר לא נעשות הפקדות חדשות לקרן הפנסיה במשך תקופה ארוכה, עלולה להיווצר פגיעה במרכיב הביטוחי. יחד עם זאת, חשוב לדעת כי לקרן הפנסיה יש מנגנון “הרחבת ביטוח” המאפשר שמירה אוטומטית של הרכיב הביטוחי לתקופה של 5 חודשים. המשמעות היא שבתקופה זו נשמר הביטוח לחוסך גם אם ההפקדות נקטעו. בעקבות משבר הקורונה ועל מנת להקל על החוסכים בתקופת המעבר ובניסיון לחזור לשוק העבודה, הוארכה תקופת הארכת הביטוח ל-12 חודשים במקום 5 חודשים בהתאם לתנאי החוק. 

 

משום כך, בעת תחילת עבודה חדשה, יש ליידע את המעסיק כי יש לכם קרן פנסיה פעילה או ביטוח מנהלים עם כיסוי ביטוחי. במצב כזה המעסיק יוכל להמשיך את רצף ההפקדות לקרן הפנסיה או לביטוח המנהלים וכך יישמר הרצף הביטוחי שצברתם. 

 

עם זאת, חשוב לדעת שההפקדות לחיסכון לא יבוצעו מיד עם תחילת העבודה החדשה, אלא רק לאחר שלושה חודשי עבודה או בתום שנת המס, לפי המאוחר בין השניים. אך אל דאגה, למרות שהפקדות לא יבוצעו מיד עם תחילת העבודה, הן יועברו במלואן רטרואקטיבית לאחר שלושת חודשי העבודה הראשונים. עבור עובד שלא קיים עבורו חיסכון פנסיוני קודם, המעסיק רשאי לבצע הפקדות לקרן פנסיה חדשה רק לאחר שישה חודשי עבודה וללא הפקדות רטרואקטיביות.

הצטרפות להסדר ריסק בתקופת אבטלה ארוכה

לעיתים חיפוש אחר מקום עבודה חדש עשוי לקחת חודשים ארוכים ואף יותר משנה. במקרים כאלו, המחפש עשוי לאבד את זכאותו להמשך הפנסיה בתנאים הקיימים, מה שעלול לפגוע באפשרות שלו לחדש ביטוח פנסיה במעבר למקום עבודה חדש.

 

משום כך, בתקופה בה קיימת הרחבה אוטומטית של הביטוח (חמישה או שניים עשר חודשים בהתאם לתנאי החוק הקיימים), חשוב שבעל הפוליסה יפנה לחברה המנהלת את הפנסיה שלו ויבקש ממנה להצטרף להסדר ריסק. 

 

הסדר זה מאפשר לבעל הפוליסה לשלום רק את עלות הביטוח מידי חודש ובכך לשמור על הרצף הביטוחי שלו בכל תקופת האבטלה. כאשר המבוטח ימצא עבודה חדשה, המעסיק ימשיך להפריש את כספי הפנסיה לביטוח הקיים והרצף הביטוחי יישמר.  

התאמת הפוליסה לסטטוס המשתנה של המבוטח

לעיתים בין מקום עבודה אחד לאחר, המבוטח עשוי לשנות את הסטטוס האישי שלו – למשל להינשא או להפוך להורה. בנוסף לעיתים קרובות נעשה שינוי בגובה השכר לאורך השנים וגובה חיסכון שהתאים בגיל 22 עשוי להשתנות בגיל 30. את כל מכלול הפרמטרים האישיים, התעסוקתים והכלכליים של המבוטח חשוב לקחת בחשבון בעת הצטרפות לקרן הפנסיה במקום עבודה חדש. 

 

יועץ פנסיוני מקצועי ידע להתאים לכל מבוטח את תמהיל החיסכון הטוב ביותר עבורו. למשל אדם שוויתר בעבר על ביטוח שארים וכעת הפך להורה לילדים, חשוב שיצטרף לביטוח שארים כדי ליצור מעטפת ביטחון רחבה יותר עבור משפחתו החדשה. מבוטח שהגדיל באופן משמעותי את גובה השכר וכעת יכול לחסוך סכומים גבוהים, ייתכן שהדבר הנכון עבורו הוא להגדיל את גובה ההפקדות החודשיות לפנסיה ל-7% אחוזים. 

 

חשוב לזכור כי החיסכון לפנסיה הוא לא מוצר אחיד וכי הוא מלווה את המבוטח לאורך עשרות שנות עבודה ולכן יש להתאים ולעדכן את הפוליסה במעבר בין מקומות עבודה ובכל שינוי סטטוס אישי או תעסוקתי שרלוונטי לתנאי הפוליסה. 

ומה עם קרן ההשתלמות? האם גם היא עוברת למקום העבודה החדש?

ישנם עובדים רבים אשר נהנים מקרן השתלמות ממקום עבודתם. קרן השתלמות היא מכשיר חיסכון פנסיוני בעל יתרונות רבים ומהווה הטבה שהמעסיק מעניק לעובד. קרנות השתלמות מיועדות לחיסכון לטווח בינוני אך ישנם חוסכים שמעדיפים להשאיר אותה לטווח הרחוק ואף לגיל הפרישה. משיכת כספים מקרן השתלמות לאחר שש שנים פטורה ממס ולכן אטרקטיבית כל כך בקרב שכירים ועצמאיים רבים. 

 

במעבר למקום עבודה חדש, למעשה קרן ההשתלמות נסגרת ובמקומה נפתחת קרן השתלמות חדשה. גם לאחר סגירתה, הכספים בקרן ממשיכים לצבור תשואה וניתנים למשיכה לאחר 6 שנות חיסכון בפטור ממס גם אם במהלך השנים הופסקו ההפקדות לקרן.

 

לסוכן פנסיוני מקצועי ואיכותי ישנה חשיבות אדירה במעבר של המובטח ממקום עבודה לאחר. על הסוכן הפנסיוני לקחת בחשבון מגוון פרמטרים הנוגעים לסטטוס האישי והמקצועי של המבוטח ובכך ליצור עבורו תיק פנסיוני איכותי ומותאם היטב לצרכיו.

 

במעבר למקום עבודה חדש, הסוכן הפנסיוני עורך בדיקת ביטוח פנסיה של המבוטח וכן בדיקה של שאר המכשירים הפנסיונים הקיימים עבורו ובכך יכול שפר ולהתאים את החסכונות והביטוחים הפנסיוניים לצרכיו הנוכחיים והעתידיים של העובד. 

 

בחברת cover פועלים סוכנים ויועצים פנסיוניים מקצועיים ובעלי ניסיון עשיר ואיכותי בניהול תיקים פנסיוניים וכן בניהול הסדרים פנסיוניים בחברות ובמקומות עבודה רבים.

 

יש לכם שאלות על ניהול פנסיוני? פנו אלינו ונשמח לסייע.

האמור מהווה סקירה לא ממצה של החקיקה והתקנות הרלוונטיות ואין באמור כדי להוות תחליף לייעוץ משפטי או מקצועי. אין להתבסס על האמור בקבלת החלטות כלשהן וכל מסקנה ו/או פעולה על בסיס הכתוב הינה באחריות הקורא בלבד.

הכתבות הנקראות ביותר

עובדי הייטק? אלה כמה נקודות שחשוב לדעת לפני שבוחרים מוצר פנסיוני

מדמי ניהול ועד כיסויים ביטוחיים: במיוחד כשזה נוגע...

מהו כיסוי שארים ומדוע הוא כלול בקרן הפנסיה של רובנו?

הכירו את התנאים והיתרונות של כיסוי שארים – אחד...

4 מיתוסים נפוצים בתחום הפנסיה והביטוח שיכולים לעלות לכם ביוקר

כך תימנעו מטעויות יקרות שיכולות לפגוע בעתידכם הכלכלי....

מעסיקים, שימו לב: נכנסה לתוקף חובת דיווח אחיד על מעסיקים עם 3 עובדים ומעלה

דיווח אחיד ללא טרחה וללא כאב ראש באמצעות השירות...

פנסיה לעובדי הייטק: אלה הדברים שהייטקיסטים צריכים לקחת בחשבון בבחירת מוצר פנסיוני

מדריך מקיף לבחירת מוצר פנסיוני עבור עובדים בעלי הכנסה...